snippet video jan

Video: interview met afscheidnemend voorzitter Jan Gesquière.

24 jaar. Bijna een kwarteeuw lang dus, was Jan Gesquière voorzitter van onze club. Eerst van BBC De Pinte, later BBC Latem De Pinte (de ‘LDP’, weet je wel) en sinds een dikke 4 jaar dus van wat intussen LDP Donza heet: de fusieclub die opereert vanuit Deinze, Nazareth, Sint-Martens-Latem en De Pinte. Jan stelde recentelijk zijn mandaat ter beschikking, nadat hij werd verkozen tot nieuwe voorzitter van Basketbal Vlaanderen.

Een knappe, nieuwe uitdaging voor Jan. Een goed moment ook om terug te blikken met onze voormalige voorzitter. Om hem te bedanken, voor alles wat hij in onze club verwezenlijkt heeft. En: om wat wijze raad mee te nemen voor de toekomst.

We zetten ons aan de keukentafel bij Jan. Op een mooie dinsdagochtend. Camera en audiomateriaal in de aanslag. En praten we over al die jaren voorzitterschap. Over de passie voor basket. De passie voor mensen. Over de groei en bloei van een vrijwilligersclub. En meer.

Een dankjewel en ‘bon vent’ dus, in woord en beeld. Want Jan zegt niet ‘vaarwel’ maar ‘tot ziens’. En wij, wij leren…

Over hoe Jan en z’n gezin in De Pinte zijn geland, uit het verre Westen.
Wanneer en hoe hij voorzitter werd van het toenmalige BBC De Pinte, en hoe hij daar 4 maanden goed heeft over nagedacht.
Wat de visie en het plan waren, al van bij de vroege start.
Waarom de 14-jarige Sam Van Rossom – intussen een levende basketlegende – en z’n ouders in het verhaal opduiken.
Wat in een club werken, onderscheidt van een bedrijf runnen.
Waarom ‘niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt’ de basis is en blijft voor een duurzaam gezonde club.
Hoe de juiste mensen op de juiste plek, allen met hun fierheid en passie, de sleutel tot succes bleek.
Wat de beste transfer ooit is, die Jan deed.
Hoe het fanion team van de club van 2de Provinciale naar TDM1 groeide.
Wat de persoonlijke hoogtepunten waren voor Jan, in 24 jaar voorzitterschap.
Wat de moeilijke momenten waren en hoe Jan en de club daardoor navigeerden.
Waarom een goed klankbord thuis, in het gezin, essentieel is.
Hoe de échte overwinning in een club komt als je denkt in functie van toekomstige groei.
Hoe de toekomst van de club verzekerd is door het blijven aantrekken van mensen met goesting om mee te bouwen.
Hoe 1 + 1 echt meer dan 2 werd door de fusie tussen BBC Latem-De Pinte en BBC Deinze-Nazareth.
Hoe de cultuurverschillen na 2 jaar verdwenen en er nu #oneteam staat.

En iets met een kampioenstitel en feestje waar Jan verder geen details wenste over te delen 🙂

Veel kijkplezier en… bedankt voor alles Jan !

Tags: No tags

One Response