Kris

Overlijden Kris Van Erum

LDP Donza is in rouw na het overlijden van Kris Van Erum (55). Echtgenoot van Ine, papa van Tim en Eva. Decennialange trouwe vrijwilliger, enthousiaste supporter, toegewijd bestuurder en geëngageerd doener in hart en nieren bij onze club.

update: op zaterdag 4 februari a.s. staan we nog ‘s stil bij de prachtige man die hij was en ons hart altijd zal zijn. Wie graag mee afscheid neemt, is welkom om 13u in Westlede (Lochristi).

Kris was sinds 2013 erg nauw betrokken bij de club. Eerst bij BBC Latem-De Pinte, later bij LDP Donza, een fusieclub die hij van bij de start omarmde. Kris was al die tijd ook bestuurslid in de club. Z’n zoon Tim speelt basket bij onze club sinds 2003 en deelde er ook al z’n ervaring als jeugdcoach.

Voor z’n baskettijd was Kris heel actief binnen de zwemwereld. In z’n jeugd was hij een echte topzwemmer. In z’n zwemclub, één van de grootste van België, werkte hij bijna 20 uur per week als trainer, jeugdcoördinator, organisator van internationale zwemwedstrijden en ondervoorzitter.

In november 2009 strubbelde z’n hart voor het eerst erg tegen. Na dat hartfalen ging Kris door het leven met een hart dat de facto voor minder dan de helft werkte. Daardoor moest hij in 2012 z’n intense activiteiten in de zwemclub opgeven en stapte hij, geëngageerd als hij was, over naar het clubleven in basketbal. In z’n jeugd had hij immers ook basket gespeeld bij Gentson.

Op vraag van de voorzitter nam Kris in 2013 de taken inzake wedstrijdplanning op zich. Ontelbare aanvragen van de uren in de zaal, het organiseren van de almaar meer complexe kalender van alle ploegen, opvolging van wedstrijdwijzigingen… Met de creatie van LDP Donza deed hij het in veelvoud, voor onze drie zalen. Een heus monnikenwerk.

Sinds een aantal jaren deed hij ook de scouting van B-ploeg en A-ploeg. De FIBA-scouting van de A-ploeg is immers een verplichting bij TDM1-ploegen en vereist ook 2 scouters. Sinds een drietal jaar beheerde hij daarnaast ook het ledenbestand van de club.

Door een verslechtering van z’n gezondheid was de pompfunctie van z’n hart recentelijk naar een dieptepunt gezakt. Hij was daardoor zeer regelmatig erg moe. Daardoor zag hij zich genoodzaakt om z’n functies binnen de club neer te leggen op het einde van dit seizoen. Iets wat hij voor Kerst nog deelde met de rest van de Raad van Bestuur. Met spijt in het hart, maar hij moest echt aan z’n eigen gezondheid denken.

Zo’n einde in schoonheid, van jaren van positief engagement, werd hem en ons niet meer gegund. Vlak voor Kerst werd Kris immers met spoed opgenomen in het ziekenhuis, met ernstige complicaties bij een longontsteking. Helaas heeft hij de strijd daartegen niet kunnen winnen. Kris werd 55.

Ons diepste medeleven gaat uit naar z’n gezin, z’n echtgenote Ine en hun kinderen Tim en Eva, en de rest van de familie en vrienden van Kris.

Dankjewel voor alles, Kris.

Tags: No tags