Dames B 23 24

Onze nieuwe Dames (B)-teams illustreren de ambitie van het damesbasket bij LDP Donza

Ze walsen momenteel zo’n beetje door hun eerste competitiejaar, ons kersvers Dames B-team. Maar, dit is pas een begin. En vooral: een goeie illustratie van waar we naartoe (wensen te) evolueren met het damesbasketbal bij LDP Donza. ‘The only way is up’. Een babbel met coach Franky en sportief manager Roderick.

Heren, hoe is het met onze dames? “Goed” lacht Franky Van Dixhoorn, die als ervaren rot in het coaching-vak dit nieuwe damesteam onder z’n vleugels nam, na een paar jaar – als papa van een instromende jeugdspeler bij de club – de evoluties en ambities van LDP Donza van langs de zijlijn te hebben geobserveerd. “Dit team vindt een uitstekende balans tussen jeugdige energie en ervaring. Het doel is om enerzijds jeugdspelers de kans te geven om verder te groeien en kennis te maken met het spelen op seniorenniveau, en anderzijds een pad te bieden voor meer ervaren speelsters uit de eigen rangen of speelsters die komen van andere clubs, om zich toch te kunnen meten op het juiste niveau.”

Gaat het niet iets te makkelijk momenteel, competitief gezien?  “We moesten met dit nieuwe team sowieso starten op niveau 2de provinciale, dat wisten we. En natuurlijk is het onze duidelijke ambitie, onze resultaten onderstrepen dat ook, om zo snel mogelijk door te stoten naar 1ste provinciale,” verduidelijkt Franky. “Maar vergis je niet: de manier waarop we trainen, onze inspanningen, de intensiteit en wat we verwachten qua spel tijdens de wedstrijden, wordt nu al afgestemd op het hogere niveau dat we nastreven. Dat betekent dat we dit seizoen niet alleen kijken naar de vaak indrukwekkend eindscores die we halen, maar wel naar het hard werken en het verder verbeteren van onze technische vaardigheden en het type basket dat we willen spelen.”

@fotografie_kb (links op de foto flankeren Franky, en rechts Roderick, onze stralende dames)

Roderick Peters, bestuurslid en sportief verantwoordelijke voor het damesbasket van de club, benadrukt dat dit ook past in de doelstellingen van de club binnen het lopende meerjarenplan: “Naast dit Dames B-team hebben we dit jaar ook een tweede M19-team ingericht. En als we kunnen, en dat is zeker de doelstelling, richten we volgend seizoen ook extra teams in bij de M16 en de M14. Naar het voorbeeld van het succesvol ‘piramide’-model dat de afgelopen decennia bij het jongensbasket van de club werd uitgerold, willen we zo ook alle meisjes en dames in de ruime regio tussen Gent en Waregem een platform voor persoonlijke groei en basketplezier bieden. Dat kan je niet als je met één team op één welbepaald, en in ons geval gelukkig ook, zeer hoog niveau speelt. Je moet een structuur bieden waarin ook speelsters die zich meer comfortabel voelen op pakweg provinciaal of tweede landelijke niveau een plek vinden. Of dat als speelster gewoon nodig hebben als tussenstap naar het hogere niveau. Trouwens, we merken dat steeds meer meisjes en dames uit de ruime regio rond onze club de instroomweg vinden naar LDP Donza. Neem speelsters die in Gent komen studeren, waar ze ook wonen – al is het aan de kust-, en dankzij de vlotte treinverbinding van nauwelijks 10 minuten tussen Gent en De Pinte of Deinze, met een korte wandeling,in één van onze sportzalen staan.”

Helder. Kortom, voel je het als basketspeelster of coach kriebelen om mee deel uit te maken van de groei en bloei van het damesbasket bij LDP Donza de komende jaren? Kom dan zeker ‘s kijken naar één van de wedstrijden de komende maanden. Of mail even met roderick@ldpdonza.be. En we praten erover.

#oneteam #ldpdonza #ourgirlsgotgame