new gang

Maak kennis met onze nieuwe bestuursleden: Roderick, Tom en Marc.

Tijdens de vele babbels die we voorbije weken en maanden hadden met de vele enthousiaste helpende handen in de club, werden er ook mensen gespot die het zagen zitten om extra verantwoordelijkheid op te nemen, naast de hulp die ze vandaag al spontaan bieden in de club.

Bovendien hebben ze elk, naast een overdosis ‘goesting’, ook de ervaring, het talent en de vaardigheden om de club stappen vooruit te laten zetten in de groei en bloei die we de komende jaren verder willen realiseren.

Zoals kersvers voorzitter Patrick zegt in dit artikel zijn het ‘grote schoenen om te vullen’ na het afscheid van Jan als voorzitter van onze club. En: de tijden zijn in die 24 jaar voorzitterschap van Jan ook veranderd. Het is nagenoeg onmogelijk – en ook onwenselijk – geworden om de vele bestuurlijke taken en de inzichten die dat vraagt, in een fusieclub van onze grootte, te laten rusten op een handvol schouders. Jan, de architect van deze fusieclub, was de voorbije jaren en maanden, samen met de rest van het bestuur, bijna continu op zoek naar mensen om de organisatie te verbreden en te versterken. Hij heeft z’n afscheid in die zin al vele jaren voorbereid en mogelijk gemaakt. Zoals hij ook benadrukt in deze video.

Vele handen maken niet alleen licht(er) werk. Het maakt ons samen ook slimmer en sterker.

Naast de versterkingen van de voorbije seizoenen – Maarten Verborgt en Nathalie Meirlaen kwamen al even geleden aan boord – stellen we met plezier 3 ‘nieuwe’ gezichten voor die ons bestuur komen versterken.

Roderick Peters, Tom Meuleman en Marc Hennau.

Roderick is papa van Romy (M19 en dames senioren). Hij startte zelf vanaf de leeftijd van 6 jaar met basketbal bij het toenmalige BBC Deinze en heeft er gespeeld tot z’n 22ste. “Daarna, uit tijdsgebrek, ben ik gestopt, maar de laatste jaren ben ik met veel plezier terug recreatief actief bij de Goldstars van onze club. Professioneel ben ik actief in een zorggroep die residenties – ouderenzorg, revalidatie, … – heeft in België, Latijns-Amerika en Centraal Europa.” Roderick komt het bestuur en in het bijzonder de sportieve leiding versterken met een accent op de verdere groei en ontwikkeling van ons damesbasketbal. In tandem met de ervaren rot Piet, zal hij de sportieve visie van de club en de structuur en keuzes die daarvoor nodig zijn, armen en voeten geven. “We zijn een inclusieve en zeer diverse club. Het sportieve is en blijft de basis van alles,” benadrukken Piet en Roderick.

Tom is papa van Thibault (U18). “Mijn interesse voor het spel is niet nieuw. Op een blauwe maandag – heel lang geleden – ben ik enkele weken aangesloten geweest bij een Gentse club, volgend op basket op de lagere school. De échte link met de club is dus mijn zoon Thibault. Die is in Deinze gestart en ik volg hem als sinds 2013.” Sinds 2020 is Tom ook als PA van Thibault’s ploeg actief, kort daarna werd hij ook betrokken bij de PA-coördinatie. “Ik kreeg gewoon veel goesting om verder bij te dragen aan een lokaal, sportief en warm familiaal project buiten de bedrijfswereld. LDP Donza heeft nu een grote visvijver, er zijn veel uitdagingen. Ik wil ervaring delen, en vooral deel zijn van een (h)echt team. Mijn expertise ligt in het optimaliseren van processen, controles, enzovoort. Een sportclub is geen bedrijf, beide kunnen van elkaar leren en daar meen ik een toegevoegde waarde te kunnen bieden.”

Marc is papa van Lana (M16). Hij heeft ooit zelf gebasket. “Ik ben begonnen op achtjarige leeftijd bij BBC Knokke-Heist en gestopt op 30-jarige leeftijd. M’n laatste 2 seizoenen waren bij Duinbergen. Mijn oudste dochter Lana is dit seizoen beginnen basketten bij LDP Donza. Het feit dat dat kon en dat ze zo goed is opgenomen geweest bij de M16, door haar medespelers, de coach en de entourage is een mooi voorbeeld van één van de punten van de missie van de club, namelijk om breed toegankelijk te zijn.” Voor Marc is z’n engagement via het bestuur een “en-en-en-verhaal”. “Ik ben op een punt gekomen dat ik opnieuw ruimte heb om me te kunnen engageren in iets naast mijn werk. Mijn entourage moedigt me ook aan om dat te doen. Basketbal stond centraal in mijn jeugd. Het heeft mijn leven heel veel kleur gegeven en me veel bijgebracht. Het is mijn dochter die terug voor verbinding heeft gezorgd met mijn jeugd bij wijze van spreken. Ik ben haar daar heel dankbaar voor. Het toeval wil dan nog eens dat de verbinding werd gelegd met LDP Donza, de meest toonaangevende club in de regio. Het enthousiasme voor de club is begonnen met het ervaren van de warmte en het engagement bij de oudergroep van de M16. De club straalt ambitie uit, maar tegelijk een familiaal gevoel én er zijn helpende handen nodig. De missie en de visie van de club zijn waardevol en spreken mij erg aan. Ik kan me dus engageren in een hele waarde(n)volle club en dat doen zorgt voor grote verbinding tussen mijn heden en mijn verleden. Da’s de ideale voedingsbodem voor enthousiasme.” Marc ambieert in eerste instantie iets te kunnen bijdragen tot het verder stroomlijnen van de financiële organisatie van de club. “Dat zal me ook de kans geven om de club beter te leren kennen. Ik zie nog andere mogelijkheden, maar nu is het voor mij nog te vroeg om noodzaak en ruimte en tijd correct in te schatten. Maar dat komt wel. Het belangrijkste voor mij is om mijn engagement te kunnen waarmaken.”

Top gasten! Heel erg bedankt voor jullie versterkt engagement en veel plezier en succes gewenst!