79f8e8af-3834-429d-830f-a6c544bcfa5a

Babbel met Thijs Visser, coördinator meisjes M12-14-16

We bouwen gestaag verder aan de sportieve structuur van de club. In het bijzonder aan de verbreding en de versteviging van ons meisjesbasket. We zijn dan ook heel blij dat we recent Thijs Visser, zelf ex-basketter, basketpapa en ‘Gold Star’ van de club, bereid vonden om mee z’n stevige schouders te zetten onder ons sportief project. Thijs neemt de coördinatie van de bovenbouw meisjes (M12-14-16) voor z’n rekening. Een belangrijk onderdeel, een echte schakel, in de doorstroming en kwaliteitsvolle uitbouw van ons damesbasket. Een gesprek.

Thijs, vertel ‘s iets over je basketachtergrond?

Ik begon te basketten bij de jeugd bij Gentson, om dan vanaf de junioren aan te sluiten bij De Pinte, waar ik nog samenspeelde, als jonge snaak, met Jan Gesquière, bij de reserves en de eerste ploeg. Ik ging mee tot in derde nationale. Daarna verkaste ik naar Haantjes Oudenaarde, waar ik vier seizoen speelde, om tot slot naar BBC Deinze te trekken. Daar moest ik helaas vroegtijdig stoppen door een zoveelste knieblessure. Einde competitiebasketbal. Na ruim 10 jaar niet meer gespeeld te hebben – huisje, tuintje… weet je wel – kriebelde het weer. En begon ik corporatief te spelen bij De Maeght van Gent, van m’n 36 tot m’n 40ste. Nu probeer ik er elke week bij te zijn bij de geestige bende hier in OCP, de (G)old Stars van LDP Donza.

En… ook basketcoach én basketpapa.

Klopt, samen met Jef Verlinden nemen we de M12 onder onze hoede. En, sinds februari nam ik er inderdaad ook de verantwoordelijkheid als coördinator van onze M12, M14 en M16 bij. Ik ben trotse papa van Juliette (11 en spelend bij M12) en Leonie (14) en getrouwd met Roos, die jullie regelmatig achter de bar van ‘t Vijfde Kwart zien helpen. Kortom: een echte basketfamilie!

Hoe kijk je naar de ontwikkeling van ons damesbasket?

Samen met Nils Strumane, headcoach van onze dames en voormalige ploegmaat bij Haantjes Oudenaarde, wil ik de strategie en de sportieve lijnen helpen uitzetten vanaf de M12. Zodat we onze ambitie kunnen waarmaken om bij de dames over een paar jaar de top structureel te kunnen voeden met eigen opgeleide speelsters. De focus voor de komende 2 à 3 jaar ligt op het verdubbelen van het aantal meisjesploegen én daarbij een recreatieve en competitieve stroom aan te kunnen bieden. Extra kwaliteit brengen in de omkadering van het meisjesbasket, zoals we dat op alle niveaus willen doen bij LDP Donza, is daarbij essentieel. Op termijn moeten we zo ook op het hoogste niveau speelsters uit eigen rangen kunnen afleveren maar… zonder te vergeten dat basketfun én competitief zijn moeten kunnen worden gecombineerd voor elk niveau en voor elke leeftijd.

En je persoonlijke, extra kruiding ‘on top’…?

Wel, dan zou ik er graag mee voor zorgen dat wanneer de meisjes de stap zetten vanuit onze M12-14-16 naar de M19, dat ze niet alleen goed kunnen shotten, om het zo te zeggen, maar ook nog zelfstandiger en met zelfvertrouwen door het leven kunnen gaan en… tegen een occasioneel stootje kunnen. Dit zijn zaken die het basketbal mij ook gebracht heeft en eigenlijk heel erg belangrijk zijn in het leven. Want laat ons eerlijk zijn: “een basketcarrière duurt niet zo lang…”.

Bedankt voor je deze babbel en voor je engagement Thijs en… veel succes!